Gepubliceerd op: donderdag 11 januari 2018 - 08.50 uur
Fairtrade gemeente Rhenen
Op donderdag 2 november 2017 hebben leden van de werkgroep Fairtrade Gemeente Rhenen een korte presentatie gehouden over de Fairtrade Gemeente Rhenen (een titel die de gemeente Rhenen sinds het najaar van 2015 draagt). De presentatie liet zien hoe u als ondernemer mee kunt doen.
Nu wordt er nog wel eens ten onrechte gedacht dat Fairtrade slechts inhoudt producten uit arme ontwikkelingslanden kopen met als doel betere leef- en werkomstandigheden voor boeren op locatie. Dit is zeker waar, maar wat ons betreft voegen we aan het fenomeen Fairtrade een aantal dimensies toe.
U kunt het als ondernemer Fairtrade veel meer als business benaderen. Plaats het in de wereld van de huidige manier van zaken doen en integreer het in uw businessmodellen, waar u vandaag de dag mee bezig bent. Het bedrijfsleven maakt daarbij altijd de kosten-batenanalyse. En daar is wat de ons betreft helemaal niets mis mee. Want het goede nieuws is dat de vraag naar eerlijke producten stijgt, waardoor Duurzaam Ondernemen steeds meer de basis vormt voor goed en succesvol ondernemerschap. Vorm en inhoud komen daarbij op diverse manieren naar voren.
De werkgroep daagt u als ondernemer uit om Fairtrade in termen van eerlijke handel te integreren binnen Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dit is één van de speerpunten van het beleid van de Bedrijvenkring Rhenen voor de komende jaren. Eerlijke handel staat daarbij ook voor transparante handelsvoorwaarden overal ter wereld en dus ook in Rhenen. Met respect voor milieu en mens. Eerlijke handel past in de reeks van duurzaamheid, energiebesparing, circulaire economie en streekproducten.
In die zin is de titel niet het einde van een traject, maar vooral het begin van een boeiende ontwikkeling, een groeimarkt, met een enorm economisch perspectief en hoe kunt u daarbij aansluiten aan de campagne, die een continue proces wil zijn:
- Bedrijven en organisaties kunnen aantonen dat zij eerlijke producten inkopen en gebruiken.
- Bedrijven en organisaties gebruiken minimaal Fairtrade koffie en thee eventueel te vervangen door Fairtrade koffie en cacao en bij voorkeur ook andere producten, zoals fruit en zoetwaren in de kantine en bijvoorbeeld Fairtrade kerstpakketten.
- Op de website, in het bedrijfsblad of via andere communicatiekanalen geeft het bedrijf of de organisatie aan dat zij Fairtrade producten gebruiken.
Aanmelden voor de campagne als deelnemer dat kan : [email protected]